• مقالات
  • تنظيم فشار پمپ هاي دپي متغير

مقالات و دانستنی‌های روغن موتور

تنظيم فشار پمپ هاي دپي متغير

تنظيم فشار پمپ هاي دپي متغير

پمپ هاي هيدروليک دبي متغير يس از اينکه سيستم از روغن پر شد و فشار سيستم بالا رفت به طور خودکار و از طريق فرمان هيدروليک دبي را محدود مي کند و اجازه ورود روغن بيشتر به سيستم را نمي دهد لذا بر خلاف پمپ هاي دبي ثابت مازاد دبي نداريم. در پمپ هاي دبي ثابت مازاد دبي از طريق رليو والو تخليه مي شود که اين کار هم باعث گرم شدن روغن و هم تلفات توان هيدروليکي مي گردد. با توجه به اينکه پمپ هاي هيدروليک از نوع جابجايي مثبت هستند هرگونه انسداد مسير، افزايش فشار ناگهاني را به دنبال دارد که اگر از طريق رليو والوها تخليه نشود ترکيدن پمپ يا لوله هاي آن را به دنبال خواهد داشت که مي تواند آسيب هاي ايمني جدي به نفرات و تجهيزات وارد کند. در پمپ هاي دبي متغير اين مشکل حل شده و با اضافه شدن سواش پليت پس از رسيدن فشار سيستم به حد تنظيمي دبي، محدود مي گردد. پمپ هاي دبي متغير نيز به دو صورت DP, DR مورد استفاده قرار مي گيرند. در سيستم هاي DR پمپ به صورت انفرادي عمل مي کند ولي در سيستم هاي DP پمپ ها به هم متصل هستند. با توجه به اهميت تنظيم فشار در اين پمپ ها و اينکه تنظيم فشار در اين پمپ ها با والو خروجي بسته صورت مي گيرد تنظيم اين پمپ ها به لحاظ ايمني از اهميت بالايي برخوردار است.

پمپ های دبی متغیر

پمپ هاي هيدروليک امروزه به صورت گسترده در صنايع مختلف از جمله فولاد مورد استفاده قرار مي گيرند. با گسترش تکنولوزي و ارتقاي سيستم اتوماسيوني و PLC و ورود سيستم هاي هيدروليک به فرايند توليد اهميت اين پمپ فزوني بيشتري يافت و به نوعي علاوه بر قلب يک سيستم هيدروليک به عنوان قلب فرايند توليد نيز ايفاي نقش مي نمايند. حجم کم – سهولت تنظيم و قابليت دبي دهي بالا از مزاياي مهم اين پمپ ها به شمار مي رود . ولي بايد مد نظر داشت که تعمير و نگهداري و تنظيم آنها به صورت ايمن مستلزم دقت بالا مي باشد.

جهت تنظيم ايمن فشار اين پمپ ها بايد به صورت زير عمل کرد:

1- بوبين والو باردار کننده باز مي شود.
2- پمپ از حالت اتوماتيک خارج و به حالت دستي گذاشته مي شود و کنترل روشن و خاموش کردن آن بايد در اختيار نفر تنظيم کننده فشار باشد.
3- والو خروجي پمپ بسته مي شود. در اين حالت بايد دقت کرد که رليو والو مدار سالم و متناسب با فشار کاري سيستم و المان DP هم مسدود نباشد. در غير اين صورت در صورت بالا رفتن فشار ممکن است حادثه ترکيدن پمپ يا لوله ها رخ داده و حوادث انساني در پي داشته باشد. همچنين دقت کنيد که والو فلاشينک پمپ باز باشد.
4- پمپ استارت مي شود و فشار تنظيمي توسط کامپنسيتور روي پمپ روي 40 بار تنظيمي يا عددي که کاتالوگ سازنده براي استارت بي باري مشخص کرده تنظيم مي شود.
5- اين کار براي تمام پمپ هايي که قرار است به هم متصل شوند تکرار مي شود.
6- بوبين باردارکننده پمپ ها سر جايش بسته مي شود تا پمپ در حالت بار قرار گيرد در اين حالت فشار پمپ رو به بالا رفتن مي کند که با دست گذاشتن روي فلکسيبل خروجي پمپ اين حالت مشهودتر است.
7- جهت تنظيم فشار پمپ ها با رليو والو خروجي از المانDP فشار مورد نظر سيستم را تنظيم و مهره آن را سفت کنيد.
8- زاويه سواش پليت پمپ در ابتدا کمي بازي مي کند ولي پس از پر شدن کامل خط از روغن رو به صفر درجه گرايش پيدا کرده و تقريبا ثابت مي شود. اگر زاويه سواش پليت نوسان زيادي دارد احتمالا فشار پمپ ها تنظيم نيست و يک پمپ تحت بار بيشتر و يکي تحت بار کمتر است که اين موضوع را مي توان با اندازه گيري و ثبت آمپر موتورها فهميد و با نزديک کردن آمپر موتور ها به يکديگر بارپمپ ها را به هم نزديک کرد توجه داشته باشيم که نوسان فشار علاوه بر خطرناک بودن به لحاظ ايمني و بالا رفتن احتمال بيرون زدگی لوله ها، اثرات نامطلوب روي فرايند توليد و موتور هاي الکتريکي محرک پمپ ها دارد.

نتيجه گيري

با توجه به اهميت پمپ هاي هيدروليک دبي متغير در فرايند توليد و فشار کاري بالاي اين پمپ ها، تنظيم فشار آنها مستلزم ملاحظات ايمني خاص تجهيز بوده و هر گونه سهل انگاري يا عدم تخصص کافي در اين زمينه صدمات جبران ناپذير انساني و تجهيزاتي به دنبال دارد.

ارسال شده در مقالات

ادامه مطلب

خدمات ما

  • فروش انواع روغن موتور
  • مشاروه فنی در زمینه خرید روغن
  • تضمین کیفیت و قیمت
  • ارسال به تمامی نقاط ایران

درباره روانسازان خاورمیانه