• مقالات

مقالات و دانستنی‌های روغن موتور

اهم وظایف روغن روانساز

روانکاری و روانسازی

یعنی تشکیل لایه روغن با ضخامت مناسب بین قطعات متحرک، به منظور به حداقل رساندن اصطکاک و سائیدگی قطعات در حین کار

 انتقال حرارت

 انتقال حرارت ایجاد شده از سطوح مورد نظر و خنک کردن قطعات متحرک .

ضربه گیری

یعنی قابیلت کاهش تاثیر ضربه ها بر روی قطعات دستگاه ،در حین انجام حرکات مکانیکی

ارسال شده در مقالات

ادامه مطلب

دانستنیها درباره روغن موتور، گریس و ضد یخ

  • فیلتر روغن و هوا باید در هر تعویض روغن عوض شود.
  • یکی از دلایل خرابی و سایش موتور ، فیلر هوای نامناسب می باشد.
  • غلظت و سفتی روغن موتور نشان کیفیت آن نیست.
  • سیاه شدن روغن موتور در طول کارکرد میتواند نشان دهنده روغن نامناسب باشد.
  • گازوئیل در زمستان یخ می زند ولی بنزین نه
  • گازوئیل نیز در زمستان نیاز مند ضد یخ است.

ارسال شده در مقالات

ادامه مطلب

مقایسه روغن های موتوری بنزینی و دیزلی

استفاده از روغن هایی که برای خودروهای دیزلی فرموله شده است در خودروهای بنزینی منطقی نمی باشد.در گذشته این موارد رواج داشت که خیلی ها از روغنهای دیزلی در خودروهای بنزینی استفاده می کردند و دلیل خود را سفت تر بودن آنها بیان می کردند در حالیکه این دلیل خوبی نمی باشد و سفت تر(ویسکوزتر) بودن روغن برای خودروهایی که باید از روغنهایی با گرانروی مناسب استفاده کنند سفارش نمی شود.یا در بین مصرف کنندگان عقیده بر آن بود که روغنهایی که در زمان استفاده سیاه می شوند دارای کیفیت مطلوبی نمی باشند و روغن نباید سیاه شود در حالیکه طبق مدارک علمی موجود روغن موتورها به دلیل داشتن مواد پاک کننده باید در زمان استفاده قدرت پاک کنندگی خوبی داشته باشند و در ثر پاکسازی قطعات موتور روغن سیاه می شود و سیاه شدن روغن در زمان استفاده مزیت است. امروزه با بالا رفتن معلومات این باورها دیگر جایی ندارد. با توجه به مطالب گفته شده لازم است اطلاعات مختصری نیز در خصوص تفاوت بین روغنهای دیزلی و بنزینی ارائه گردد تا از هر کدام به جای خودش استفاده گردد.

ارسال شده در مقالات

ادامه مطلب

گرانروی یا ویسکوزیته روغن موتور

گرانروی یا ویسکوزیته روغن موتور ، یکی از مهمترین خواص فیزیکی این روغن است و انجام صحیح بسیاری از وظائف روغن موتور ، مربوط به این است که روغن مزبور ، گرانروی مناسبی داشته باشد . طراحان موتور ، با در نظر گرفتن همه عوامل ذیربط ، گرانروی مناسب را برای روغن موتور مورد نظر خود تعیین ، و آنرا به صورت درجه گرانروی ( در دفترچه راهنمای راننده ) ، اعلام می کنند . موسسه ای به نام ((انجمن مهندسین خودرو)) که بطور خلاصه SAE نامیده می شود ، روغن های موتور را از لحاظ گرانروی ، به 12 گروه تقسیم کرده است که هریک از آنها را یک ((درجه گرانروی SAE)) می نامند . این درجات گرانروی ، به شرح ذیل هستند :

60 و 50 و 40 و 30 و 20 و 25w و 20w و 15w و 10w و 5w و 0w

ملاحظه می کنید که 6 تا از این درجات گرانروی دارای حرف W ، حرف اول کلمه winter (زمستان) است . اینها درجات گرانروی روغنهائی هستند که در هوای سرد ، مورد استفاده قرار می گیرند . بقیه درجات ، مربوط به هوای گرم یا زمانی که موتور گرم شده است ، هستند . در یک دمای معین ، هرچه درجه گرانروی روغنی پایین تر باشد مثلاً SAE 20 روانساز تر از روغنی با درجه گرانروی 40 SAE است .

ارسال شده در مقالات

ادامه مطلب

آشنايي با روغن هاي روانساز

روغن موتور ، وظائف متعددی به شرح ذیل، به عهده دارد:

1 – روغنکاری (کاهش اصطکاک بین قطعات و جلوگیری از سائیدگی آنها)

2 – خنک کردن موتور

3 – گرفتن ضربه وارده بر قطعات

ارسال شده در مقالات

ادامه مطلب

کاربرد و اهمیت استفاده از گریس

مزایای روغن کاری با گریس

  • تعداد دفعات روانکاری با گریس در مقایسه با روغن کمتر بوده و این امر باعث کاهش هزینه و تعمیرات می شود. این مسئله در شرایطی که دسترسی به ماشین آلات سخت باشد یک مزیت محسوب می شود مانند موتورهای نصب شده بر روی سقف ها، خطوط محرکه، بلبرینگ های غیرقابل دسترس و نظایر آن.
  • گریس به عنوان یک مانع برای ورود گرد و خاک و یا خروج برخی مواد از ماشین آلات عمل می کند.

ارسال شده در مقالات

ادامه مطلب

زیر مجموعه ها

خدمات ما

  • فروش انواع روغن موتور
  • مشاروه فنی در زمینه خرید روغن
  • تضمین کیفیت و قیمت
  • ارسال به تمامی نقاط ایران

درباره روانسازان خاورمیانه